Bromsvätska |
Department of Transportation har gjort en klassificering benämnd DOT enlig tabell nedan.
Typ |
DOT 3 |
DOT 4 |
DOT 5 |
DOT 5.1 |
LMH+ |
Bas |
Glykol |
Glykol |
Silikon |
Glykol |
Mineralolja |
Kokpunkt 0% vatten |
205°C |
230°C |
260°C |
270°C |
255°C |
Kokpunkt 3% vatten |
140°C |
155°C |
180°C |
190°C |
|
Hygroskopisk |
Ja |
Mindre |
Nej |
Mindre |
Nej |
Vattenlöslig |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Nej |
Komprimerbar |
Nej |
Nej |
Lite |
Nej |
Nej |
ABS - kompatibel |
Nej |
Ja |
Nej |
Ja |
|
Färg ny |
Gul |
Gul |
Violett |
Gul |
Grön |
Färg gammal |
Brun |
Brun |
Transp |
Brun |
Grön |
Lackaggressiv |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Nej |
Användning |
|
MC |
|
MC |
|
Observera att DOT 5 och DOT 5.1 har olika egenskper och är helt inkompatibla.
För MC-bruk duger endast bromsvätskor som uppfyller DOT 4 eller DOT 5.1.
Tätningar och packningar tar skada om Silikon-basera vätska (DOT 5) används i bromssystem gjorda för glykol-baserade.
Olika fabrikat av bromsvätskor som uppfyller samma DOT-norm kan har olika kvalitet.
Normalt är en dyrare olja av bättre kvalitet. Inte värt att spara några tior på.
På grund av vätskans hygroskopiska egenskaper kommer dess vatteninnehåll att stiga allt eftersom tiden går. Detta innebär att kokpunkten sjunker och risken för ångbildning ökar vid häftig bromsning. Även risken för korrosion ökar med högre vattenhalt. Bromsvätskan skall därför bytas regelbundet minst vart annat år, oberoende av körsträcka. Speciellt viktigt är det på moderna bromssystem med ABS-reglering och känsliga servon.