Bromsvätska

Bromsväskans uppgift

  1. Hyrdaulmedium (överföra arbetet fån huvudcylindern till bromskolvarna).
  2. Absorbera vatten i systemet och bibehålla en hög kokpunkt för att förhindra ångbildning.
  3. Smörja tätytor och packningar.

DOT -klassificering

Department of Transportation har gjort en klassificering benämnd DOT enlig tabell nedan.

Typ

DOT 3

DOT 4

DOT 5

DOT 5.1

LMH+

Bas

Glykol

Glykol

Silikon

Glykol

Mineralolja

Kokpunkt 0% vatten

205°C

230°C

260°C

270°C

255°C

Kokpunkt 3% vatten

140°C

155°C

180°C

190°C

 

Hygroskopisk

Ja

Mindre

Nej

Mindre

Nej

Vattenlöslig

Ja

Ja

Nej

Ja

Nej

Komprimerbar

Nej

Nej

Lite

Nej

Nej

ABS - kompatibel

Nej

Ja

Nej

Ja

 

Färg ny

Gul

Gul

Violett

Gul

Grön

Färg gammal

Brun

Brun

Transp

Brun

Grön

Lackaggressiv

Ja

Ja

Nej

Ja

Nej

Användning

 

MC

 

MC

 

Observera att DOT 5 och DOT 5.1 har olika egenskper och är helt inkompatibla.

För MC-bruk duger endast bromsvätskor som uppfyller DOT 4 eller DOT 5.1.

Tätningar och packningar tar skada om Silikon-basera vätska (DOT 5) används i bromssystem gjorda för glykol-baserade.

 

 

Kvatitet

Olika fabrikat av bromsvätskor som uppfyller samma DOT-norm kan har olika kvalitet.

Normalt är en dyrare olja av bättre kvalitet. Inte värt att spara några tior på.

 

Oljebyte

På grund av vätskans hygroskopiska egenskaper kommer dess vatteninnehåll att stiga allt eftersom tiden går. Detta innebär att kokpunkten sjunker och risken för ångbildning ökar vid häftig bromsning. Även risken för korrosion ökar med högre vattenhalt. Bromsvätskan skall därför bytas regelbundet minst vart annat år, oberoende av körsträcka. Speciellt viktigt är det på moderna bromssystem med ABS-reglering och känsliga servon.

 

 

   < mer info >